Recenze: Uncharted 4 A Thief’s End

Jednou z ikonických postav konzole PlayStation je bezpochyby, lovec pokladů, Nathan Drake, kterého na svět přivedlo studie Naughty Dog, a to na konzoli PlayStation 3.  Uncharted 4 s podtitulem A Thiefs end (“Zlodějův konec”) má být podle všeho závěrečným dílem série, která sleduje osudy Nathana Drake. A pokud jste touto sérií nepolíbení, nejspíše bych ji přirovnal k herní sérii Tomb Raider, která je určena pro širší publikum a stejně ikonickou herní sérií.
Jelikož ve studiu došlo k odchodu význačné osoby, která stála za touto značkou, bylo jasné, že se to na čtvrtém díle podepíše. Nejenže úvodní sekvence není tak akční, jak tomu bývalo u předešlých dílů, ale také se na hře podepsala jistou filmovostí, protože sestřih cutscén by dal dohromady celovečerní film, za který by se nemuseli stydět ani v Hollywoodu. Nejspíš bych lhal, kdybych tvrdil, že se závěrečný díl nepovedl, ale nechci předbíhat.

Příběh

Hlavní hrdina se rozhodl opustit život dobrodruha, usadil se a žije se svou milovanou ženou Elenou. Vede spokojený, leč lehce nenaplněný život, který vyplývá z emocí Nathana, které jsou během prvních dvou hodin odhaleny. V Drakevě životě chybí dobrodružství, do které ho je opětovně vtažen, když se u jeho dveří objevuje starší bratr Sam, jenž by měl být údajně patnáct let mrtví. Nejde však o idylické rodinné setkání, bratr má problém a potřebuje pomoc mladšího bratra. Nejde o nic menšího než pirátský poklad Aweryho a jeho pirátské kolonie Libertallia.
Oproti předchozím dílům na mě příběh působí dospěleji. Svým způsobem tlačí na emoce mezi bratry, ale i Nathanem a Elenou. Ve hře se dozvídáme útržky z dětství obou chlapců, co je spojuje a jaký byl jejich životní osud. Objevují se tu pro sérii typické vtipy a sarkastické poznámky, které mezi sebou mají jednotlivé postavy. V příběhu je i několik nečekaných vtipů a situací a vy máte pocit, že místo hraní hry sledujete v určité části interaktivní film.
Nedá se říct, že by zápletka byla předvídatelná, ačkoliv jsou občas místa, kdy už tušíte, co se asi bude dít. No, ale s tím se musí počítat a nejde o tak zásadní momenty, které by kazily prožitek z hraní.
Grafika
Mělo by platit pravidlo, že každá exkluzivní hra by měla využít potenciál konzole na maximum. Uncharted 4 není výjimkou a mnohdy jsem se přistihl, jak se kochám zajímavou scenérií, sleduji okolí, koukám na textury a stíny. Naprostá pastva pro oči, a hlavně různorodé prostředí, ve kterém se mi nejvíce líbilo v tropických oblastech, kde vynikaly horniny a zelený porost. Nejmíň se mi líbila lokace ve Skotsku, která na můj vkus byla moc mdlá, ale šlo o jednu lokaci z mnoha. Interiéry budov vypadaly famózně, obzvláště rozpadlá sídla lemovaná mramorem. Vše se tak hezky lesklo.
Vývojáři udělali velký kus práce, protože cutscény jsou dech beroucí. Dokáži si představit, že bych v tomto zpracování byl rád i za filmové zpracování. Chyby bychom hledali jen těžce a museli bychom být hodně hnidopišský.

Hratelnost

Uncharted 4 A Thiefs end je sázka na jistotu, pokud Vás bavily předchozí díly, čtvrtý rozhodně nezklame. V podstatě tu jsou pouze minimalistické změny, jinak vše zůstává při starém, ale není na škodu si vše připomenout.
Nathan disponuje dvěma zbraněmi, které můžete během hry střídat nebo vyměňovat, pokud je uzme z mrtvých těl padlých nepřátel. Dále má v arzenálu granáty a nově mu přibylo lano, které slouží kromě zdolávání různých propastí také slouží k skolení nepřátel z výšky.
Vše běží jak po drátkách, šplhání, skákání, krytí za překážkami nebo nově ukrývání se v houští ve stylu Assassins Creed Black Flag. Bohužel stealth postup není tak propracovaný a mnohdy chce opravdu trpělivost, protože hra spíš hraje na strunu akce. Prostě se prostřílejte hordou nepřátel, ale občas se vyplatí jich pár potichu sundat. Překážky v tomto díle nejsou nezničitelné, tedy alespoň ty, které jsou ze dřeva, kovu či lehce zničitelných materiálů.
Celá hra je striktně lineární. Ať se to místy nemusí zdát, některé lokace jsou mnohdy na můj vkus zbytečně rozlehlé. Možná je to výzva pro sběratele pokladů a různých písemností, které se ve hře nacházejí, ale přijde mi to zbytečné, pokud se nejedná o hru s otevřeným světem, což se nejedná a asi bych si to vzhledem k nesčetným množstvím lokací nedokázal představit.
Po většinu hry Nathana ve hře někdo doprovází. Během příběhů vyřešíte méně či více náročné hádanky. Kdybyste náhodou nevěděli, tak vám samotná hra napoví, a to i v případě, že se ztratíte na rozlehlém prostranství.

Verdikt

Uncharted 4 A Thief end je opravdové mistrovské dílo. Vývojáři v Naugty Dog odvedli skvělou práci. Jenže i tahle krasavice má několik nepříjemných vad na kráse, které nelze nezmínit.
Nejhůře dopadl konec. Osobně mě zklamal finální souboj, který mi zkazil celý závěr. Další docela zvláštní moment byl souboj s Nadine Ross, který stejně nešel vyhrát, přišel mi zbytečný a mohl být řešen cutscénou. V samotném závěru bych zmínil hrdinovo účes, ten byl i po stržení do moře a následném vyplavení na pláži stejný – asi používá odolný gel na vlasy.
Multiplayer v Unchated mě moc nezaujal. Popravdě tuhle část u většiny her nevyhledávám, ale nacházejí se v něm klasické mody známé z předchozího dílu: týmový deadmatch, zabírání oblastí, obrana kopce, ochrana pokladů atp. Můžete hrát za kladné, ale i záporné postavy a vybírat si z různých zbraní, schopností a vylepšení. Vše funguje jak po másle.
Hra mě bavila, příběh byl dospělejší a plný zvratů. Hodně akčních pasážích a možná rozvleklý začátek a konec. V podstatě jde o ten samý zážitek, který nám tato herní série nabízela, což je na jednu stranu škoda, ale to už neodmyslitelně k této značce patří. Nathan se s námi rozloučí a jeho osobní život začne být trochu více vzrušující. Jen mohl v epilogu trochu více zestárnout…

Hodnocení: 9/10