Recenze: Časodějové: Klíč času

Rok vydání: 2016 (2011)
Počet  stran: 340
Díl: 1.
Žánr: fantasy, pohádka pro děti
Věková skupina: od 11 let

Anotace
Vasilisa žila až donedávna se svojí babičkou a neměla ponětí o tom, že její otec je mocný mág země Eflary. Místa, kde žijí tajemní čarodějové, kteří ovládají silnou magii, díky níž mohou ovlivňovat čas. Když se pak sama ocitne v zemi časodějů a víl, netuší, jaké nebezpečí tam na ni čeká. Nikdo neví, proč se tam najednou objevila, ani kým ve skutečnosti je. Je to nešika, která nezná svůj původ, nebo špionka, kterou vyslal její otec, aby mu pomohla získat trůn? Nebo je dokonce mocná časodějka, která umí ovládat čas a může zachránit Zemi a Eflaru před nebezpečím, které se na ně řítí?

Recenze
Knihu jsem získal na literárním festivalu pro mladistvé Humbook. Moc jsem od příběhu neočekával, poněvadž vím, jaké příběhy pro mládež nakladatelství Fragment dokáže vydat. I když v tomto případě bych se nebál dítěti tuto knížku dát do ruky. Otázka zní, má vůbec co nabídnout?
Nevím proč, ale přišlo mi, že kniha je psána stylem 12letého dítěte, což mě moc nenadchlo. Celý projev působil mdle a suše. Postavy trpí podobným syndromem. Jsou jednolité, ničím nepřekvapí, ale je jasné, že 11leté dítě nejspíš nechce řešit složitou charakteristiku postav, jejich myšlenkové pochody a motivaci, která hlavní hrdince chybí a jaksi kvůli tomu proplouvá příběhem, aniž by o to sama usilovala.
Příběh je vystavěn na dívce, která je “nikdo”, ale jednoho dne se objeví otec, který o ní nikdy neměl zájem. Navíc je děsně bohatý a má několik dalších dětí, kteří toho vědí o dost více než Vasilisa. Valná většina z nich je na svou novou sestru děsně zlá a kolem hlavní hrdinky se dějí divné věci, kterým ona sama nerozumí – ale čtenáři trochu tuší. Kromě sourozenců nesnáší Vasilisu i otcovi přátelé, ba co víc, i otec sám, který mi přijde jako nejpropracovanější postava. Nejspíše to bude tím, že kolem něj je spousta nejasností.
Pak se spustí koloběh událostí. Vasilisa je nucena odejít. V podstatě ji je všechno vsugerováno a nemůžu se zbavit slova “MUSÍŠ”, které provázelo celý příběh. Nic jiného, drahá Vasiliso, dělat nemůžeš. Tak se všechny další kroky hrdinky stávají předvídatelné. Jediné, co dívka trochu chce, je dostat se zpátky domů, uniknout z podivného světa, kde kromě Časodějů žijí různé kouzelné bytosti a existuje tam magie.
Osobně se mi námět libí, ačkoliv jde ve své podstatě o “kouzelníky” a “čáry”, čemuž odpovídá “hodinář” a “časování”. Bohužel jen nevyspělost a nevyzrálost celého příběhu kazí originalitu, a proto ho řadím k podprůměru.
V podstatě mě nebavila žádná postava. Všechny byly stejně ploché: důvěřivec, nedůvěřivec, zlý, dobrý, namyšlený, záhadný. Nikdo nevybočoval a ztotožnit se s nimi je takřka nemožné. Popravdě bych tohle dobrodružství nechtěl zažít. Na druhou stranu je tu i spousta zajímavých nových slov a nápadů. Dialogy jsou nudné a neustále se opakují bezvýznamné fráze.
Osobně bych knížku doporučil těm nejmenším, knihami nezasaženými čtenáři. Troufám si říct, že kniha by mohla být od 8–11 let. Nejsem si jistý, zdali příběh Vasilisy je tím pravým pro puberťáky a dospělé. Pokud tedy nehledáte odreagování. Děti si můžou přidat tři hvězdičky navíc.

Hodnocení: ★★★☆☆☆☆