Recenze: Sůl moře

Překladatelka: Petr Eliáš
Nakladatelství: CooBoo (Philomel book)
Rok vydání: 2016 (2016)
Počet stran: 350
Žánr: Historický román

Anotace
V roce 1945 se druhá světová válka chýlila ke svému konci a poblíž Východního Pruska se tisíce uprchlíků vydalo na pouť za svobodou a většina z nich měla co skrývat. Mezi nimi i Joana, Emilia a Florian, jejichž cesty se zkřížily na lodi, která slibovala spásu. Jmenovala se Wilhelm Gustloff. Donuceni okolnostmi drží při sobě, ale když se svoboda zdá na dosah, udeří tragédie. V tu chvíli je naprosto jedno, které jste národnosti a kultury či jaký je váš společenský status. Všech deset tisíc lidí na palubě bojuje za jedinou věc: chtějí přežít.

Recenze
Sůl moře vypráví příběhy čtyř fiktivních postav, který se odehrává na pozadí skutečné historické události, která je zasazena do doby druhé světové války. Joana, zdravotní sestra z Litvy, Emilia, těhotná polka a Florian, pruský dezertér, jsou postavy, jejichž cesty se zkříží v první polovině knihy. Každý z nich si nese své tajemství, které je čtenáři odhaleno postupem času. Zmíněná trojice utíká před ruskou armádou, ale i před minulostí.
Čtvrtou postavou nepostavou je námořník Alfréd, ten spíše popisuje události na lodi Wilhelm Gustloff a zpřesňuje informace: pro kolik lidí je loď navržena a kolik jich je ve skutečnosti naloděno, než vypluje na moře. Z větší části pak píše ve své fantazii dopisy, které by poslal své platonické lásce Hannelore a v podstatě je trošku fanatizován vidinou sám sebe jako člověka, který něco dokáže. Přitom je naprostý ňouma.
Autorka píše lehkým jazykem, volí první osobu, postavy se střídají a vypráví události svýma očima. Kapitoly jsou krátké, což mi zpočátku působilo potíže, ale pak jsem si zvyknul.  Příběh je svižný a dá se přečíst během dne. Ačkoliv se jedná o historický román, Sepetysová čtenáře nezatěžuje historickými fakty ani událostmi, ale spíše skrze postavy líčí situaci utečenců, atmosféru tehdejší doby, poukazuje na brutalitu vojáků, myšlenkové pochody hrdinů a jejich cestu k vytouženému cíli.
Příběh poukazuje na méně známou, ale stejně tak tragickou událost, při níž došlo k potopení lodi Wilhem Gusloff a zemřelo více lidí než třeba na všemi známém Titaniku. V celém konceptu pak vidím skrytý podtext. Podle mého by se měl čtenář, nejspíše teeneger, zamyslet nad minulostí a budoucností. Jsou opravdu války k něčemu dobré? A kdo nakonec nejvíce trpí?
Knihu určitě můžu doporučit. I když jde žánrově o historický román, není se čeho obávat. V příběhu se vyskytuje lehká romantická zápletka. Několik vypjatých scén, které nejsou líčeny dopodrobna, takže je jen na vás, jak si vše domyslíte. Jediné, co může čtenáři vadit, jsou postavy, kterým nemusí proniknout pod kůži a že příběh není vystavený na vypjatých zápletkách a zvratech, prostě si tak nějak svéhlavě pluje…

Hodnocení:  ★★★★★★★★☆☆