Recenze: Harry Potter a Prokleté dítě

Díl: 8.
Počet stran: 195
Věková skupina: 9+
Žánr: Fantasy, Divadelní hra

Anotace

Harry Potter to nikdy neměl snadné a teď, jako přepracovaný zaměstnanec Ministerstva kouzel, manžel a otec tří školáků, to má ještě těžší.
Potýká se s minulostí, která nechce zůstat tam, kam patří, a jeho nejmladší syn Albus se mezitím musí prát s tíhou rodinného dědictví, o které nikdy nestál. Minulost a současnost se čím dál hrozivěji prolínají a otec i syn zjišťují nepříjemnou pravdu: temnota někdy vyvěrá z nečekaných míst.

Recenze

Od vydání posledního dílu Harry Potter a Relikvie smrti uběhlo dlouhých devět let. Spousta fanoušků po celém světě doufala, že se tato knižní série dočká dalšího přírůstku. Samotná autorka přispívá zajímavostmi z kouzelnického světa na stránkách pottermore.com. V posledních několika měsících si fanoušci šuškají o pokračování této série, které nese název Harry Potter and the Coursed Child, chcete-li Harry Potter a Prokleté dítě.
Už od začátku budu upřímný. Tohle není knižní beletrie, ale scénář k divadelní hře. Jediné, na co je čtenář odkázán, jsou přímé řeči a sem tam krátké popisky, které poukazují na to, co se zrovna děje na scéně, jaké emoce v danou chvíli vyjadřuje/pociťuje jedna či druhá postava. Dá se to snést, ale dost tím příběh, pro čtenáře, ztrácí na kouzlu, které předchozí knihy měly.
Děj pokračuje v příběhu sedmé knihy. Jedná se tedy o sequel. Na scéně se objevují staré známé postavy. V hlavních rolích je syn Harryho Pottera, Albus Potter, a jediný potomek Draco Malfoye, Scorpius Malfoy, který snad září víc, než dítě samotného „Chlapce, jenž zůstal na živu.“. Popravdě, ani jeden z nich není špatně zpracovaný charakter, ale občas jsem si říkal, že tahle dvojka skončí spolu, což by mi nevadilo. Přeci jen v dnešní době už je větší tolerance homosexuálních párů.
Dlouhou dobu jsem přemýšlel, o čem tato divadelní hra bude. Název byl poutavý: Prokleté dítě. Jaká zajímavá zápletka se pod tím může skrývat. Proto byly mé očekávání opravdu, ale opravdu vysoké. Čekal jsem něco nového, neotřelého a zajímavého. Jaké zlo se vynoří, když ten-jehož-jméno-nesmíme-vyslovovat je mrtev?
Bohužel, toto dílo je pro mě velkým zklamáním. Nejenže nesplnilo mé očekávání, ale z větší části jde o výcuc z původní série, což na jednu stranu může působit nostalgii, avšak na druhou stranu, jako lenost autorů vymyslet něco nového a neotřepaného. Když už se něco nového objeví, jedná se o naprosto zanedbatelné minimum. Opravdu chcete zažívat to samé, co v původní sérii, jen trochu jinak? Proč raději neoprášít staré knihy a znovu si je přečíst?
Nejspíše by mě více bavila samotná divadelní hra, poněvadž mě zmáhá zvědavost, jak by některé situace ze scénáře byly provedeny na jevišti. Osobně mi některé monology k samotným postavám neseděly. Přišlo mi, jako bych s některými postavami nestrávil ani jeden rok života. Konec příběh nebyl bůhvíjak zajímavý, poněvadž se vše dalo předvídat. Místy až nelogické.
Je pouze na vás, zdali si scénář koupíte. Možná by bylo lepší zajít do knihovny. Určitě ho tam budou mít, až kniha vyjde i u nás. Za mě jde o odpad, který neměl být nikdy distribuovaný tištěně ani elektronicky. Hodnota dílá neodpovídá kvalitě, ani přínosu do série. Za těch přibližných 500 Kč pořídíte o dost zajímavější knihy, popřípadě si předplatíte registraci do knihovny na dobu čtyř let. Mám pocit, jako by si tu chtěl někdo nahrabat peníze. Jediným klad tohoto dílka vídím v tom, že knižní série o chlapci s nachovou jizvou na čele, letos zažije nával nových čtenářů.

Hodnocení: ★☆☆☆☆☆☆☆☆☆