Recenze: Volání kukačky

Nakladatelství: Plus (Sphere)
Rok vydání: 2014 (2013)
Přeložil: Ladislav Šenkyřík
Díl: 1.
Počet stran: 477
Žánr: Detektivka

Když se slavná modelka Lula Landryová zřítí ze svého zasněženého balkonu v londýnské čtvrti Mayfair, dojdou vyšetřovatelé rychle k závěru, že šlo o sebevraždu. Případ se zdá být uzavřen. Lulin bratr má však stále jisté pochybnosti. A najatý soukromý detektiv má za něj odhalit pravdu. Cormoran Strike je válečný veterán, který si z Afghánistánu odnesl těžké zranění, i jizvy na duši. Během řešení případu proniká do světa distingovaných bohatých mužů a krásných svůdných žen, odhaluje skryté souvislosti a sám se ocitá ve smrtelném nebezpečí. Tento napínavý kriminální román působivě líčí atmosféru velkoměstského Londýna – od ospalého poklidu ulic ve čtvrti Mayfair po zapomenuté hospůdky v East Endu a čilý ruch v Soho. Volání kukačky je vysoce ceněný debut Roberta Galbraitha, v němž se poprvé setkáváme s detektivem Cormoranem Strikem a jeho sympatickou pomocnicí Robin, na jejichž další případy se můžeme těšit už nyní.

Kolem detektivní série s Cormoranem Strikem v hlavní roli je v poslední době rušno. Nebudu lhát, ale knihu Volání kukačky jsem si pořídil, poněvadž za ním stojí autorka, která mě přivedla ke čtení. Ano, mluvím o J. K. Rowlingové. Bohužel, tohle dílko není fantasy, ani není určené dětem. Jde o detektivku pro dospělé a ve mně hořela zvědavost, jaká vlastně bude nepotterovská tvorba této paní spisovatelky.
Příběh se odehrává v kulisách dnešního Londýna. Cormoran získává nabídku. Vyšetřil již uzavřený případ, který policie vyhodnotila jako sebevraždu. Čtenáři je jasné, že tento závěr musí být přeci špatný a topmodelka určitě neskočila ze svého luxusního bytečku, ačkoliv měla své manýry a psychické potíže.
Cormorán na tuto nabídku po zralé úvaze kývne, neboť nemá nevybranou. Má dluh, nic moc život a peníze zkrátka potřebuje. K tomu všemu mu pošlou z agentury na brigádu asistentku Robin, kterou si stejně nemůže dovolit platit.Detektiv rozjíždí své vlastní vyšetřování, ale pro čtenáře to může být běh na dlouhou trať. Ač se kniha dobře četla, dokázal bych si jí představit klidně i o 150 stran kratší. Vyprávění nemá žádný spád, střídají se popisy (interiérů, šatů a postav) a s rozhovory svědků a podezřelých. Rowlingová se nebála použít sprostá slova, ačkoliv na mě v mnoha případech působila, že jsou spíš pro efekt.
Pachatel a jeho motiv je odtajněn až na samotném konci. Tuším, že spousta čtenářů bude tápat. Popravdě řečeno, raději jsem se do označování pachatele nepouštěl, ale spíše mně napadla zvrat, který byl velmi nepravděpodobný, avšak nakonec se ukázalo, že tahle moje myšlenka se nakonec potvrdila, což mě na jednu stranu potěšilo, poněvadž jsem tomuhle konci dával minimální naděje.
Hlavní hrdina není žádný nadčlověk, nemá žádnou extra schopnost, kterou by se lišil od ostatních. Dalo by se ho považovat za normálního člověka, neboť nevybočuje žádným výrazným rysem z normy. V knize se dozvíte o jeho životním příběhu, jakou měl matku, že jeho otec je slavný zpěvák, že byl v armádě a přišel o nohu.
Na druhé straně je tu Robin. Hezká blondýnka, které to docela pálí. Bez ní by byl Cormoran jen nudným charakterem. Asistentka tak mnohdy působí jako ředidlo na již zatuhlou část příběhu. Pasáže s touto dvojicí mě bavily nejvíc, ale nebylo jich moc. Tato dvojka si mezi sebou vytváří vztah, který se postupně prohlubuje, až čtenáře napadá, že by v budoucnu mezi nimi něco mohlo být, ačkoliv je Robin zasnoubená a dává najevo, že o svého zaměstnavatele nestojí.
Pokud dáváte přednost čtivé, ale ne moc svižnému příběhu, je tahle kniha pro vás. Jestliže hledáte hrdinu, který vybočuje z řady, bude pro vás tohle dílko menším zklamáním. Kniha si pak může získat znalce Londýna, poněvadž v jejich ulicích se Cormoran Strike pohybuje.

Hodnocení: ★★★★★☆☆☆☆☆