Recenze: Trest pro hříšné

Rok vydání: 1978
Rok vydání (u nás): 2012
Nakladatelství: Coronet Books, New York
Nakladatelství (u nás): DOMINO
Žánr: psychologický horor s prvky fantasy

Autor:
Americký spisovatel John Saul patří k předním představitelům klasického hororu. Svůj první román Utrpení neviňátek napsal v roce 1977 a okamžitě si získal přízeň čtenářů, kteří milují hororový příběh v jeho tradiční podobě, bez thrillerových či jiných příměsí. Saul je mistrem svého řemesla, a tak nepotřebuje žádné berličky, aby čtenáře vtáhl do děje a vyvolal v něm strach. Miliony prodaných knih v pětatřiceti zemích světa jsou toho nezvratným důkazem.

V katolické škole umírají studentky. Proč jsou pro někoho nositelkami dávných hříchů? Itálie, 1252. Inkvizice. Strach. Mučení. Vinní i nevinní umírají v plamenech za hříchy skutečné i smyšlené… Neilsville, 1978. Peter Balsam přišel do ospalého městečka, aby na tamní katolické škole vyučoval psychologii. Žáci ho milují od první chvíle, ale on sám je plný pochyb – o sobě i o škole, do níž nastoupil. Vidí kolem sebe skupinu náboženských fanatiků, kolegů, kteří ho mezi sebou jen trpí, a tuší i zlověstnější věci. Městem jdou řeči o podivném společenství a rituálech, které vzývají pochybné svaté z časů inkvizice. A pak spáchá sebevraždu první studentka. V už tak dusné atmosféře to vzbudí zděšení a záhy i podezření vůči nepřizpůsobivému přistěhovalci. Nedlouho po první sebevraždě přijde další. Opět studentka školy, kterou učil Balsam. Co zasévá do hlav nevinným duším, že dobrovolně končí se životem? Sebevražd přibývá, jejich okolnosti jsou stále brutálnější a nevraživost vůči Balsamovi narůstá. Ten má jen jediné východisko: musí přijít na kloub všem temným tajemstvím, která obestírají podivné bratrstvo i jeho středověké rituály. Jedině tak může nalézt spojitost mezi sebevraždami mladých dívek a krvavou minulostí, kdy byl pro všechny hříšné uchystán jediný trest…

Trest pro hříšné, už jen ten název ve mně evokoval předzvěst něčeho zlověstného. Při čtení prvních několika stránek jsem byl na trní a říkal si, že tenhle příběh bude opravdu zajímavý. Bohužel přislíbená dávka hororové atmosféry se vypařila v okamžik, kdy jsem přečetl prolog. Došlo k náhlé ztrátě dechu. Stal se rutinní a všední záležitosti a já jen marně doufal, že si musím jenom počkat.
Příběh se točí kolem Petra Balsmana, který přichází do Neilsville, aby učil na místní katolické škole latinu a psychologii – předmět pro tento druh školy dosti netypický. Obyvatelé městečka jsou neobvyklá sorta lidí. Hlavní hrdina už od samotného začátku tuší, že zde není něco v pořádku a má chuť utéct. Protože je psycholog, někteří vyučující a rodiče na něj hledí s jistou dávkou nedůvěry a skepse.
Důležitou součástí příběhu je sebevražedná hysterie, která ovládne dívky tamější katolické školy. Vše se rozpoutá s prvním nepovedeným pokusem o sebevraždu, ale nikdo netuší, co to způsobí a kdo za tím stojí. Po krátké době se pokusí o sebevraždu další dívka, která tento pro církev zavrženíhodný hřích spáchá a připraví se o život. Situace se znovu a znovu opakuje.
Celkově mi příběh nesedl, poněvadž mi některé situace přišly nemyslitelné. Obzvláště pak sebevraždy dívek, které měly nutkání zabít se. Nejprve z malicherných důvodů, posléze jim to podivné hlasy našeptávaly. Šlo o takové vedlejší ztráty, aby příběh nestál na místě a působil trošku víc dramaticky, až zvráceně. Snaha hnát zápletku do nic neříkajících extrémů. Místy se kniha snažila působit fanaticky, ale moc se jí to nedařilo.
Všechno se vcelku rychle rozplete na samotném konci. Příběh nekončí šťastně. Padouch je na svobodě a hlavní hrdina umře až moc hloupou smrtí. Mnohdy se budete popadat za hlavu, jak obyvatelé Neilsville dokáží být úzkoprsí a slepí. Přišlo mi, že některé situace mohly být propracovanější a lépe situovaný. Jedná se o podprůměrný příběh, který ničím neurazí, ale také neoslní.

Moje hodnocení: 5/10