Recenze: Ledový drak

Rok vydání (u nás): 2015
Nakladatelství: Tom Doherty Associates, New Yourk
Nakladatelství (u nás): Argo
Věková skupina: 9+
Žánr: fantasy příběh

O autorce:
Americký autor fantasticky, celým jménem George Raymond Richard Martin, se narodil v Bayonne ve státě New Jersey. V roce 1972 dokončil studia žurnalistiky a v letech 1976-1978 se jí věnoval jako učitel. Dnes žije v Santa Fe v Novém Mexiku.
Proslulý jako významný autor scient fiction, později dokázal, že se dokáže pohybovat i v temnějších oblastech fantastiky, a dne je bezesporu řazen mezi nejvýznamnější autory žánru fantasy. V poslední době se soustředí na mimořádně propracovaný svět rozsáhlé fantasy série A Song of Ice and Fire (Píseň ledu a ohně), také známou díky seriálovému ztvárnění Hra o trůny, kterou vysílá stanice HBO.

Ledový drak byl stvoření opředené legendami a vzbuzující strach. Žádný člověk totiž ledového draka nikdy nezkrotil. Když přeletěl přes oblohu, zůstala po něm jen strašlivá zima a zmrzlá země. Ale Adara se ho nebála. Adara totiž byla zimní dítě, narodila se za nejkrutějšího mrazu, jaký kdo pamatoval. Už si nevzpomínala, kdy ledového draka spatřila poprvé. Připadalo jí, že byl součástí jejího života odjakživa, že ji zdálky pozoroval, jak si hraje na studeném sněhu, když už ostatní děti dávno utekly do tepla. Když jí byly čtyři roky, poprvé se ho dotkla, a v pěti letech se poprvé proletěla na jeho širokém, chladivém hřbetě. Později, když jí bylo sedm, jednoho klidného letního dne přiletěli ze severu ohniví draci a napadli poklidnou farmu, jež byla Adařiným domovem. A jedině zimní dítě – a ledový drak, který Adaru miloval – dokázali zachránit svět před úplným zničením. Na příběhy Ledového draka, které mu vyprávěla chůva, vzpomíná i Jon Sníh při hlídce na Zdi v Písni ledu a ohně.

Adřin příběh je krátký a jednoduchý, ale i přesto v sobě skrývá cosi tajemného. Možná to bude melancholický příběh o dítěti, které se tolik odlišuje od ostatních. Legenda o Ledovém drakovi, který nebyl pouze legendou, avšak záhadným stvořením, jež se zimním dítětem sdílelo jedinečnou vlastnost – chlad.
Vše je doprovázen obrázky od Luise Royoa, které charakterizuje to, čím je Adra výjimečná. Působí chladně, čímž umocňují samotný zážitek ze čtení. Goerge R. R. Martin předvádí, že dokáže napsat i kratší, zajímavý a poutavý příběh, který si určitě přečte i nejeden mladší čtenář. Nebál bych se jej předčítat dětem před spaním a troufám si tvrdit, že by mohl mnoho začínajících čtenářů přivést na správnou cestu.
Jediné, co opravdu zamrzí je krátkost a jak příběh vlastně dopadá – na můj vkus až moc šťastně. Ledový drak však nikoho neurazí. Určitě má co nabídnout a ve sbírce milovníka Písně ledu a ohně by neměl chybět.

Hodnocení: 9/10
Souhrn:
Co se mi líbilo: