Recenze: Píseň krve

Rok vydání: 2013
Rok vydání (u nás): 2014
Nakladatelství: Penguin Group, New Yourk
Nakladatelství (u nás): HOST
Žánr: středověká fantasy

O autorce:
Anthony Ryan je spisovatelem původem ze Skotska. Tento autor má vystudovanou historii a k literatuře se dostal až poté, co si to nanečisto vyzkoušel psaní během své práce ve státní správě v Londýně. Jeho první román “Píseň krve” se setkal s velkým úspěchem a Ryan tak opustil své místo na kterém pracoval mnoho let, aby se mohl věnovat sepsání druhého dílu. Jako celek Ryan plánuje tento příběh vydat jako trilogii pod názvem “Stín Krkavce”. Žánrem jeho románů je fantasy s prvky rytířství, ale také mnoha velkolepých říší i intrik.

Nový mistr vypravěč přináší první díl výpravné fantasy ságy o válce, intrikách a těžce zkoušené víře… Vélin Al Sorna, zasvěcený Šestému řádu, byl od útlého dětství cvičen k boji a zabíjení ve službách víry. Řád se stal jeho jedinou rodinou. Vélinův otec byl rytířem krále Januse, panovníka sjednocené říše. Vélinovo rozhořčení, že ho otec zbavil jeho práv a v pouhých šesti letech ho nechal na prahu Šestého řádu jako nalezence, nezná mezí. Během pobytu v řádu se navíc doslechne podivné zvěsti o své matce, na niž si téměř nevzpomíná. Postupně také odhaluje důvody, které jeho otce vedly k tomu, že ho řádu svěřil. Ale jedna pravda je důležitější než všechny ostatní: Vélina Al Sornu čeká budoucnost, kterou má teprve pochopit. Budoucnost, která změní nejen říši, ale také celý svět.

Píseň krve pro mě byl krokem do neznáma. Nevěděl jsem, co od úplně nového a neznámého autora čekat. Při čtení prvních několika stránek kniha jevila slibně, už jen proto, že vše bylo vyprávěno a popisováno perfektně, jak se na správnou středověkou fantasy sluší a patří.
Bohužel postupem času příběh začal být až příliš rozvleklý. V podstatě větší polovina knihy byla o tom, jak hlavní hrdina Vélin Al Sorna vyrůstá v šestém řádu a cvičí se na ultimátního bojovníka, bok po boku svých bratří. Během pobytu v řádu pak musí prokázat své nově nabyté zkušenosti v několika nebezpečných zkouškách. Druhá polovina knihy pojednává o tom, kým se Vélin stává, kolika bitvami projde, do jakých intrik je chtě nechtě vtažen a jak obávaným válečníkem se stal.
Nevím, jestli jsem od příběhu zbytečně nečekal příliš. Jednalo se o jednu z knih, kterou jsem četl snad věčnost (ačkoliv to může být tím, že začala škola). Nebylo to proto, že by se příběh těžce četl, ale postrádal jsem hnací motor, něco při čem bych si řekl: „Přečtu si ještě kousek!“ Jenže nic takového se většinu času nedělo. Příběh se odvíjel až příliš pomalým tempem, a když už jsem nahmatal pulz, během několika následujících stránek zmizel a příběh zase spadl do mrtvého bodu, kdy se nic zásadního nedělo.
Částečné zadostiučinění přišlo až se samotným koncem prvního dílu. Autor částečně rozplétá zacuchané klubko a  jasně dává čtenáři najevo, že ještě není úplný konec a tajemný nepřítel odhalil pouze svou tvář, nikoliv svou moc, s níž se vytasí příště.
Ještě před verdiktem bych se zmínil, že kniha je opravdu středověkým fantasy. Sice zde nalezneme zmínku o Temných silách, což bude něco jako magie, ale v podstatě jde o takový bonus. Žádní elfy, trpaslíky a jiné bájné bytosti zde nenaleznete. Vélin sám o sobě má nadpřirozenou schopnost, podle níž se také první kniha jmenuje, ale jde spíš o vylepšený instinkt. Během celého příběhu se pak objevují i další postavy s Temnými silami, avšak ty už musíte odhalit sami.
Příběhu mohu pouze vytknout plynulost děje, ale naopak musím pochválit svět a jeho promyšlenost. Postavy jsou pěkně vykreslené, a některé vzbuzují i respekt. Bohužel bych se jen těžce identifikoval s jakoukoliv z postav, ač morálně či jen proto, že bych takový chtěl být. Přišlo mi, že se až moc smířil s tím, kým se má stát. Také jsem občas měl pocit, že některé záležitosti se vyřešily mávnutím ruky, ale třeba mi něco uniklo. Po přečtení příběhu, nemám nutkání sáhnout po druhém dílu.
Knihu spíš míří na čtenáře, kteří mají rádi středověkou fantasy s minimálními prvky magie. Určitě si najde svůj okruh čtenářů, ale pokud jste na pochybách, je dobré vyčkat na slevu, která se vyplatí, pakliže čtete eknihy jako já.

Hodnocení: 7,5/10
Souhrn:
Co se mi líbilo: