Recenze: Harry Potter 1. až 7.

Rok vydání (u nás): 2000 – 2008
Nakladatelství: Bloomsbury
Nakladatelství (u nás): Albatros
Věková skupina: pro děti od 9 let a výš,
Žánr: fantasy

O autorce:
Joanne Rowlingová, resp. J. K. Rowlingová, je britská spisovatelka, známá zejména díky řadě knih o čarodějnickém učni Harry Potterovi. Tato knižní série znamenala pro Rowlingovou celosvětový úspěch včetně řady ocenění. V únoru 2004 magazín Forbes odhadl její majetek na 576 milionů liber. Autorka se tak stala prvním dolarovým miliardářem, který získal svoje bohatství psaním knih. V současnosti je nejbohatší ženou britských ostrovů. V současnosti píše detektivky příběhy o soukromém detektivovi Cormoranu Strikeovi.

Většina lidí bude vědět, kdo je to Harry Potter, který vznikl z pera britské spisovatelky J. K. Rowling, který k dnešnímu dni má na kontě sedm knih a osm filmů o obrýleném kouzelníkovi s nachovou jizvou ve tvaru blesku, kterou má schovanou pod hustou čupřinou vlasů na čele. Také jsou zde doprovodné knihy: Fantastická zvířata, Famfrpál v průběhu věků a Bajky barda Beedleho a svět Harryho Pottera se dočkal i herního ztvárnění, a to na různých herních platformách.
Rozhodl jsem se, že si po dlouhé době přečtu všech sedm knih v kuse a sepíšu celistvou recenzi.
Příběh začíná pádem Toho-jehož-jméno-nesmíme-vyslovovat, což z malého Harryho Pottera učiní sirotka a zároveň se tává slavným: Chlapec, který zůstal naživu. Zbývají mu pouze jediná rodina, a to jsou Dursleyovi. U nich Harry vyrůstá, ačkoliv jeho život není lehký, poněvadž teta ani strýc nemají k hlavnímu hrdinovi kladný vztah, protože je jiný, podle nich, nenormální, neboť je kouzelník. O tom se však malý hrdina dozvídá, jakmile dostane svůj dopis z Bradavic, který mu předá poloobr Hagrid, který je klíčník a šafář v kouzelnické škole v Bradavicích.
Knihy jsou čtivé. Pokud vás zaujmou, nebudete chtít přestat, dokud se nepročtete až ke konci. V každém díle s Harrym a jeho kamarády Ronem a Hermionou zažijete jedno dobrodružství. Poodhaluje se vám svět čar a kouzel, o kterém obyčejní lide tzv. mudlové, nemají ani tušení. Některé postavy budete zbožňovat, jiné zase nenávidět.
Celá série je provázaná, co se týká osudu Harryho a Pána zla. Dvou protikladů: dobro versus zlo. Společně s Harrym, Ronem a Hermionou prožijeme mnoho dobrodružství: záchrana Kamene mudrců před lordem Voldemortem, zastavení Zmijozelova dědice v Tajemné komnatě, záchranu vězně z Azkabanu, zúčastníme se soutěže tří kouzelných škol a návratu Pána zla, výprava na odbor záhad za tajemnou věštbou spojující Harryho Pottera s Lordem Voldemortem, více o minulosti Toma Raddla a nakonec zničení vitealů a samotného černokněžníka.
Není to tak příběh, který zaujme jako svět, jenž Rowlingová stvořila. Jen si to vezměte: Příčná ulice s obchody pro kouzelníky, kde seženete kouzelnou hůlku, hábity, kotlíky, přísady, knihy a mnoho dalšího. Pak tu máme Bradavice, školu čár a kouzel, kde mladí jedenáctiletí kouzelníci a čarodějky jsou zařazeny pomocí Moudrého klobouku do čtyř kolejí: Nebelvír, Mrzimor, Havraspár a Zmijozel, jenž se stanou domovem studentů po celých sedm let, při níž se budete učit mnohým předmětům: létání na koštěti, lektvary, přeměňování, obrana proti černé magii, péče o kouzelné tvory, jasnovidectví, a mnohého dalšího. Prostě svět, v němž by se nejeden z nás chtěl ocitnout.
Napříč všemi knihami si lze povšimnout jistých náznaků, které se dříve, nebo později projeví v následujících dílech. Je tedy vidět, že některé drobné detaily jsou předem promyšleny, což se u většiny knih nevidí.
Pokud vás svět Harryho Pottera vtáhne, tak už se od něj budete jen těžce odvracet. V podstatě mě bavily všechny díly, až na pátý, který byl zbytečně dlouhý. Najdou se postavy, které vás zaujmou nebo nenechají chladnými. O některých si budete myslet, že jsou srabi (takový Malfoyovi) a o jiných zase budete chtít vědět víc (Brumbál, Snape).
Bohužel všechno hezké jednou musí skončit, tím pádem i příběh Harryho Pottera. Zbývá jen věřit, že paní spisovatelku jednou přestanou bavit psát detektivky a vrátí se zpět k příběhům plných čar a kouzel.
Hodnocení: 10/10

Souhrn:
Co se mi líbilo: