Recenze: Rytíři sedmi království

Přeložil: Richard Podaný.
Počet stran: 272
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Argo
Žánr: fantasy povídky
Anotace
Dlouho před událostmi, které znáte ze Hry o trůny, sedí Targaryenové pevně na Železném trůně. To ovšem neznamená, že v Západozemí panuje klid. Bratrovražedný boj uvnitř vládnoucí dynastie rozpoltil Sedm království. A právě v té době křižuje krajem potulný rytíř ser Duncan Vysoký. Anebo Dunk tupý jako lenochův meč? Všechno je to nějak zamotané, a to včetně původu jeho panoše Egga. Tři uzavřené, ale navazující novely ze světa Hry o trůny.

Něco o autorovi:
Americký autor fantasticky, celým jménem George Raymond Richard Martin, se narodil v Bayonne ve státě New Jersey. V roce 1972 dokončil studia žurnalistiky a v letech 1976-1978 se jí věnoval jako učitel. Dnes žije v Santa Fe v Novém Mexiku.
Proslulý jako významný autor scient ficition, později dokázal, že se dokáže pohybovat i v temnějších oblastech fantastiky, a dne je bezesporu řazen mezi nejvýznamnější autory žánru fantasy. V poslední době se soustředí na mimořádně propracovaný svět rozsáhlé fantasy série A Song of Ice and Fire (Píseň ledu a ohně), také známou díky seriálovému ztvárnění Hra o trůny, kterou vysílá stanice HBO.

Protože pokračování úspěšné fantasy série Píseň ledu a ohně určitě mnoho čtenářů dychtivě vyhlíží s očekáváním, které každým rokem graduje, pro ty z vás tu je soubor tří povídek z tohoto universa. Z toho důvodu jsem si je pořídil i já.
První řádky jsem četl trochu s nejistotou. Většina povídkových knih mě zpravidla omrzela, poněvadž vždy šlo o směs několika různorodých příběhů s odlišnou kvalitou. Mé pochyby se však v mžiku rozplynuly, když jsem pro jistotu nahlédl do další povídky, abych zjistil, že jde o příběhy stejných hrdinů. Okamžitě jsem věděl, že tentokrát knihu nezavřu uprostřed.
Hlavním hrdinou je potulný rytíř. Jmenuje se Dunk, ale ve společnosti rytířů si říká: ser Duncan Vysoký. Jde o chlapce, který pochází z Blešího Zadku z Králova Přístaviště, kde se ho ujímá starý ser Arlan z Pennytree, kterému se stává malý Dunk panošem. Stařec hned na začátku první povídky umírá. Před svou smrtí však stihne ještě mladého hrdinu pasovat na rytíře.
Jak to tak s rytíři bývá, vždy se najde příležitost, díky níž se Dunk dostane do nesnází. Ať už je to na turnaji, nebo v službách nějakého lorda, kterému potulný rytíř propůjčí svůj meč. Ale co je rytíř bez panoše, tak i Dunk se ujímá mladého holohlavého chlapce jménem Egg a společně prožívají dobrodružství, při němž půjde o krk.
Vše je napsáno poutavě, a jak bývá u autora zvykem, líčí i ten nejsebemenší detail, což příběhu dodává tu surovou středověkost, neboť pan George R. R. Martin líčí průběh klání i s popisem rytířské zbroje. V povídkách se objevují typické intriky, boj o moc a čest. Do toho všeho je zatažen hloupý Dunk, tupý jako lenochův meč, avšak nechybí mu nebojácnost a rytířská čest.
Povídky mě celkově překvapily. Už první z nich mě přesvědčila o tom, že události v ní nejsou předvídatelné, což jsem v poslední době měl u několika knih, které jsem četl. Celý koncept je zasazen do známého světa, i když ani v jedné povídce se nedostaneme do míst, které bychom důvěrně znaly z Písně ledu a ohně (alespoň mám ten pocit), jen o nich slyšíme náznakem (Zeď, Zimohrad, Dorné, Královo Přístaviště, Údolí Arryn), což je škoda.
Jediné, co zamrzí, že jde o povídky, avšak i ty uspokojí čtenářovu potřebu. Proto mohu tento soubor povídek doporučit jak těm, kteří četli Píseň ledu a ohně, pro něž je to povinnost, tak i divákům seriálu Hry o trůny, které by mohly povídky navnadit, nebo odradit od přečtení již zmíněné fantasy série.
Hodnocení: 8,5/10

Souhrn:
Co se mi líbilo